Thursday 26 April 2012

Laksa Terengganu




Laksa Terengganu merupakan sejenis makanan berkuah yang telah menjadi makanan yang diminati di Terengganu. Ianya mudah didapati samaada di pasar atau kedai-kedai makan terutamanya sebelah pagi kerana ia adalah salah satu makanan sarapan pagi dan makanan pada malam yang menjadi kegemaran kebanyakan masyarakat di Negeri Terengganu ini.

Setiap kali pulang ke Terengganu, saya tidak akan melepaskan peluang untuk menikmati laksa Terengganu ini yang memang menjadi idaman kebanyakan anak Terengganu yang merantau di negeri orang. Keenakan rasa kuahnya yang manis dan berlemak membuatkan saya sentiasa tidak puas untuk menikmatinya. Laksa Terengganu yang dijual dipasar-pasar malam selalunya kurang memuaskan bagi saya kerana kebanyakan orang yang menguasahakannya terlalu mementingkan keuntungan tanpa menghiraukan kualiti laksa tersebut. Kebanyakan daripada peniaga laksa Terengganu ini menjual laksa dengan harga RM2.50 pada masa sekarang. Berbeza dengan beberapa tahun yang lepas, Laksa ini hanya dijual pada harga RM1.50 sebungkus. 

Keistimewaan laksa Terengganu ini terletak pada kuahnya yang banyak menggunakan isi ikan dan dimakan bersama ulam-ulaman serta sambal yang biasanya mengandungi belacan. Laksa Terengganu biasanya dihidangkan bersama dua jenis kuah, iaitu kuah masak dan kuah mentah.

Laksa Terengganu dihidangkan dalam beberapa gabungan dengan menggunakan laksa tepong (gandum) atau laksa beras contohnya laksa tepong dan kuah masak, laksa tepong dan kuah mentah, masak, laksa beras dan kuah masak, atau laksa beras dan kuah mentah.

Cara Membuat Kuah Mentah:
Pertamanya perlu tumbukkan lada hitam, bawang merah bersama isi ikan. Kemudian, jerangkan santan serta masukkan bahan yang ditumbuk tadi bersama dua keping asam gelugur, kacau sehingga mendidih supaya kuahnya tidak tergentel. Selepas itu, kamu masukkan garam dan sesuaikan rasanya barulah diangkat, dan semua bahan yang dipotong halus tadi di masukkan ke dalam satu bekas yang berasingan dan juga sertakan sekali belacan , garam dan cili giling. Ketika mahu makan barulah tuangkan kuahnya.

Cara Membuat Kuah Masak:
Ikan direbus dan kisar isi ikan (buang tulang). (macam buat kuah laksa yang lain jugak). Panaskan minyak terlebih dahulu, kemudian tumiskan bahan yang dikisar sehingga naik bau dan pecah minyak. Kemudian masukkan santan, gula melaka, kerisik, asam keping, isi ikan, gula dan garam, masak sehingga kuah pecah minyak serta naik bau. Jika perlu boleh ditambah sedikit air. Setelah siap hidangkan laksa dengan letakkan kuah, ulaman pilihan serta sambal belacan.







No comments:

Post a Comment