Sunday 13 May 2012

Ikan Celup Tepung (ICT)



Memang xsah kalu korang datang ke Terengganu kalu xsinggah la kejap tuk rasa ikan celup tepung ini kerana ia sangat popular di kawasan pantai Terengganu seperti di pantai Kelulut, Marang dan pantai Teluk Ketapang di Kuala Terengganu. Lokasinya yang dekat dengan pantai, membolehkan pengusaha dan peniaga makanan ini mudah untuk mendapatkan hasil laut yang segar terus dari nelayan.
Ikan celup tepung ni ianya dicelup dengan tepung macam tepung goreng pisang. Rasa asli ikannya tetap kekal walaupun dicelup dengan tepung. Kebiasaannya di kedai-kedai makan Terengganu bukan hanya menjual ikan celup tepung tetapi mereka juga menjual juga aneka makanan laut seperti udang dan sotong serta ikan pari celop tepung. Ikan celup tepung ini bukan sekadar menjdai tarikan masyarakat tempatan sahaja, tetapi setiap kali saya pergi makan makanan ini, kelihatan warga2 asing turut menjamu selera bersama2 mereka. Gabungan yang sesuai ikan yang dicicah dengan sos cili ataupun ditempat saya orang panggil “lada kepok”.





Harganya mengikut sepinggan yang kita ambil. Makanan ini sangat sesuai dimakan tuk bersantai bersama teman2 dan keluarga. Boleh dikatakan tiap2 hari, kedai-kedai makan ikan celup tepung dipenuhi ramai pelanggan.  Rugi kalu korang tak rasa ikan celup tepung ini, bagi saya memang best tau.





No comments:

Post a Comment